"Tiap-tiap jiwa akan merasai mati, dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke
dalam syurga, maka sesungguhnya ia telah beruntung. Kehidupan di dunia itu hanyalah kesenangan yang memperdayakan"...(Ali-Imran:185)

اللهم اخثم لنا بحسن الخاثمة ولا ثخثم علينا بسوء الخاثمة

"Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan husnul khatimah(akhir yang baik), dan janganlah Kau akhiri kami dengan suu-ul khatimah(akhir yang buruk)"

Thursday, 29 December 2011

jadi SOLEHAH...dapat SOLEH...insyaAllah.. :')

Manusia merancang..Allah yang tentukan..
InsyaAllah.Semoga Allah memberkati usaha kita..

Ya, aku sedang berusaha..
Kalau boleh, biar luka semalam semlam tak pernah ada..
Supaya aku tetap bersemangat ..Kan...
Tapi Allah knows best..

Alhamdulillah dan insyaAllah,,aku sedang mengejar cinta hakiki..
Tiada lagi gelisah atau rasa hati yang bukan-bukan..yang tidak-tidak..
Aku lebih tenang sekarang..
Cinta Allah yang selama ini aku anggap takkan pernah berhenti, aku abaikan..
Cinta yang aku rasakan aku sudah dapat, namun tak pernah aku tambat..
Cinta yang aku pasti tidak akan mati, yang perlu aku gapai selama-lamanya..
Kerana dari cinta itulah nanti, aku yakin dan percaya, akan ada cinta insan untukku..
Insan yang mencintai aku keranaNya..
Insan yang tidak aku kenal, kecuali kerana agama dan peribadinya..
Tidak di sini, di akhirat sana..insyaAllah...

Jika namamu yang ditulis di luh mahfuz untuk diriku,,
nescaya rasa cinta itu akan Allah tanamkan dalam diri kita...
Tugas pertamaku bukan mencari dirimu..tetapi mensolehahkan diriku...
Sukar untuk mencari soleh dirimu andai solehahku tidak setanding dengan solehmu..
Janji Allah pastiku pegang dalam misi mencari diri..
"Wanita yang baik untuk Lelaki yang baik"....
"Gembira dapat kenal nta...Terasa dekat walau hakikat terlalu jauh..Semoga Allah merahmati nta..Doaku,takkan berhenti untukmu...Walau nta takkan pernah tahu.." :')

Hmm..paling penting...tentang hati..
:')Aku sedang menjaganya..Dengan sangat berhati-hati..insyaAllah..Aku tak tahu khabar dia..
perkembangan dia..tapi...kadang-kadang hati aku ini juga tak tahan..kawan-kawan  jangan cuba jadi macam aku ya? Jaga hati tu..Jangan risau, ada jodoh Allah tetap temukan..Nak dapat cinta soleh, kene jadi solehah dulu..Nak jadi solehah, kene tambat cinta Allah dulu..
For Allah's sake,aku sibukkan diri pun sebab tak mahu pikir pasal dia.. Cukup doa sebagai penghubung..Though he would never know...
(:...Jihad itu pahit sebab syurga itu indah.Ingat tu...:)

"Wahai saudari seakidahku, ketahuilah..Untuk mendapatkan seorang lelaki soleh ialah dengan terlebih dahulu berusaha mendidik diri menjadi seorang wanita yang solehah..Pernikahan bukan sebuah cerita kayangan umpama kisah fairytales tetapi ia adalah kisah cinta realita gabungan dua hati mencari kasih dan redha Ilahi..."hehe...:)

Ingatah...
Dalam hatiku ada Dia dan dalam hatimu pun ada Dia..:)
Dia yang menjadikan hati dan Dia juga yang mewujudkan perasaan ini..
Aku PINJAM sekeping hati, hati yang bukan milikku tapi hati milik Dia... jadi biarlah cinta ini kupendam di dalam hatiku..
Dan cukuplah aku mencintaimu dalam diam dari kejauhan dengan kesederhanaan dan keikhlasan...oleh itu, carilah REDHA daripadaNya kerana di dalam keredhaan Allah, terselit cintaNya yang agung....jangan pernah jauh dari cintaNya...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ya Allah..
Peluklah hati ini di saat ku mulai merasa gelisah, dalam penantian penuh kesabaran ini, terkadang hatiku merasa rindu pada dia, insan yang aku cintai dalam diamku...

Ya Allah..
Biarlah ku simpul dalam setiap doa-doa dalam istikharahku kepadaMu rasa ini... agar kelak Engkau satukan hatinya dan hatiku yang kan bertaut dan bersemi indah kerana RedhaMu...

Ya Allah..
Tuntunlah hati hamba agar hanya mau menerima cinta seorang insan yang benar2 pilihanMu bukan semata-mata pilihan nafsuku..

Ya Allah..
Jika dia memang baik untukku, agamaku, masa depan dunia dan akhiratku, boleh membimbing dan membawaku lebih dekat kepadaMu, maka dekatkanlah diriku dengan dirinya dan satukanlah hati kami dalam pernikahan yang sakinah, mawaddah,warrahmah...

Tapi kalau bukan dia yang terbaik, maka jangan biarkan kekagumanku menjadi suka apalagi cinta,
Engkaulah Maha membolak-balikkan hati maka kutitipkan rasa ini, kuserahkan semuanya padaMu, kerana semua ini milikMu....
Aamiin ya Rabbal' alamin...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarokatuh...

Calon suamiku..

Tangan ini mula merungkap kata-kata yang tidak dapat kuluahkan sebelum ini..
Entah di mana dirimu sekarang..
Sedang aku menantimu disini untuk melengkapkan semula sebahagian dirimu yang hilang..

Calon suamiku..

Maafkanlah andai diriku tidak secantik Balqis
Tidak sesetia saidatina Aishah..
Tidak cukup solehahku seteguh rabiatul Adawiyah..
Jika kecantikan yang engkau cari,
hanya kehampaan yang dapat ku beri...
Sungguh..
Bukanlah harta ataupun rupa menjadi ukuran..
Biarlah agama, yang menjadi tali ikatan antara kita..

Maka aku sedang mempersiapkan diri
Agar menjadi suri hatimu yang solehah..
namun calon suamiku,
Aku berharap agar engkau bersedia menerimaku
dan membimbingku..
Kerana engkau tahu, "akal wanita senipis bilahan rambut"...
Dan aku berharap engkau akan sentiasa di sisi menemaniku memperkukuhkan imanku...

Kerana aku takut,
Sekiranya hatiku ini penuh dengan dosa,
Lalu aku dicampakkan ke neraka kelak akan khilafku,
Dan meninggalkanmu seorang diri di syurga yang abadi..
Bimbinglah aku agar aku dapat menemanimu
Dan menjadi satu-satunya bidadari yang mendampingmu di akhirat sana...
Calon suamiku yang dirahmati..

Tika pertemuan kita yang pertama nanti..
Moga engkau bersedia menerima hakikat
Bahawa akulah tulang rusukmu yang hilang..
Moga engkau bersedia menerimaku sebagai amanahmu..
yang Tuhan ciptakan khas untukmu para kaum Adam..

Seandainya namaku telah tertulis di luh mahfuz untuk dirimu,
Aku berharap engkau menjemputku sebagai mujahid setia,
Yang utuh imannya
Kerana aku memerlukanmu untuk membentukku kelak..
Agar aku menjadi permaisuri hatimu yang solehah...
Yang mampu membanggakanmu kerana memiliki diriku suatu hari nanti...

Wahai bakal teman hidupku,

Dalam solatku,
Saban hari aku sampaikan doaku untukmu,
Agar nafsumu dipelihara Allah..supaya engkau tidak menyentuh yang haram bagimu..
Agar engkau tidak mencurahkan rasa kasihmu kepada wanita lain
Selain aku di hatimu..

Namun, jika engkau mencintai Allah dan Rasulullah melebihi diriku,
Aku relakan dengan sepenuh hati..
Kerana itulah yang aku harapkan daripadamu
Mencintai Pencipta, yang telah melakar namaku dan namamu di Luh MahfuzNya
sehingga kita disatukan
dengan ikatan yang sah..

Semoga Allah melindungimu dan memudahkan jalanmu
Untuk menjemputku sebagai bidadarimu
Kerana aku bersedia menyambut kehadiranmu sebagai penyeri hidupku..
semoga aku mempersembahkan diriku..
sebagai wanita solehah di matamu..
Meski aku tahu, aku bukanlah hambaNya yang terbaik..
Tetapi..biarlah aku menjadi satu-satunya permata yang terbaik di sisimu
Menjadi permata yang engkau cari selama ini...
   
Calon suamiku..
Terlalu panjang rasanya aku mencoretkan warkah ini..Andai diizinkan aku akan kembali menitipkan lagi kiriman bertintakan hati ini..Akhirnya, aku mohon maaf, biarlah rindu ini ditumpahkan dalam tinta daripada jemu tatkala kita disatukan..Semoga hidup kita diberkati..

Salam sayang,
Bakal isterimu...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mencari yang solehah memanglah sukar sebab menilainya sama seperti meneropong ke dalam hati seseorang.... 
Kata orang yang menutup aurat pun belum tentu solehah... kata orang 'kulit' yang baik belum tentu isinya elok.. 

Jadi...jalan penyelesaiannya cukup mudah..tidak payah bersusah payah meneropong atau mengukur iman dan taqwa orang lain...
caranya ialah "jadikan diri kita dahulu calon isteri / wanita yang solehah" (bagi saya yang perempuan ini...dan begitu juga sebaliknya untuk awak...;p)

Kenal pasti dahulu ciri-ciri wanita solehah kemudian bina ciri itu dalam diri sendiri terlebih dahulu...(insyaAllah...)
Muhasabah pula soal hati, soal dalaman....muhasabah iman dan taqwa kita...
bisik ke dalam hati...apakah aku layak menjadi solehah atau sedang berusaha menjadi yang solehah??

Jadi...ubahlah diri untuk merubah orang lain...
Jika kita menjadi solehah maka yang soleh akan muncul dengan sendirinya... 
Jadilah solehah bukan carilah yang soleh..
Yakinlah dengan janji Allah melalui firmanNya... "...dan wanita-wanita yang baik untuk laki-laki yang baik..."(An-Nur :26)

Ya Allah..mampukah aku menjadi wanita solehah??
mati dalam keunggulan iman, bersinar indah harum tersebar, bagai wanginya pusara Masyitah...

AKU INGIN MENJADI WANITA SOLEHAH..!!!!....insyaAllah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...